Å være lærling hos Nordic Media Lab og Smart Innovation Norway byr på en svært variert arbeidsdag. Det passer eventyrlystne Philip Buckholm perfekt.

Av Mari Kristine Buckholm, 26. september 2017

– Gir meg muligheten til å smake på arbeidslivet

Philip (18) er Nordic Media Labs første lærling:

LÆRERIKT: Den unge lærlingen har allerede fått bryne seg på flere store og utfordrende oppgaver innenfor medieproduksjon. (Foto: Smart Innovation Norway)

– Vær deg selv

Hos Nordic Media Lab og Smart Innovation Norway kommer 18-åringen til å bidra på de fleste områder, deriblant rigge til produksjoner og sørge for at alt går smidig på settet – samtidig som han hele tiden lærer.

– Grunnen til at jeg ville være lærling, er at jeg vil smake på arbeidslivet i mediebransjen. Mulighetene etterpå kan være store. Når jeg er ferdig, vil jeg være jeg utdannet fagassistent og kan gjøre det meste innenfor medier og kommunikasjon, sier Buckholm og smiler.

Og foreløpig er Bokerød svært fornøyd med sitt unge tilskudd.

– Vi ser etter lærlinger som er engasjerte, strukturerte, kan fungere selvstendig, har bein i nesa og tør å si fra. Folk som er seg selv. Alt det har Philip, skryter han.

– Dette er en arbeidsplass med mange muligheter. Hadde jeg vært lærling i TV-industrien, ville jeg kun lært å jobbe med TV. Her jobber man med flere samarbeidspartnere, som for eksempel TV2. Nordic Media Lab gjør veldig mye forskjellig, egentlig alt, innenfor mediebransjen, sier 18 år gamle Philip Buckholm.

For etter at han var ferdig med sine første to år på Medier og kommunikasjon ved Mysen videregående skole, var det om å gjøre å finne en mest mulig relevant lærlingplass for de siste to årene av utdannelsen.

.

Trenger rekruttering

Valget falt til slutt på Nordic Media Lab, en del av Smart Innovation Norway.

– Vi trenger rekruttering i bransjen, særlig innenfor medieproduksjon. Å finne gode personer er vanskelig. For det de lærer på skolen og det som skjer ute i bedrift er ikke alltid det samme. Gjennom lærlingordningen kan vi få inn en elev tidlig, noe som gir oss mulighet til å forme han til å fungere i arbeidslivet på best mulig måte, sier Trond-Atle Bokerød, Executive Producer i Nordic Media Lab.

Han peker på behovet for dyktige folk i bransjen som hovedårsaken til at selskapet tidligere i år søkte om å få godkjent Nordic Media Lab som lærlingbedrift.

– Vi har nå blitt et opplæringskontor med godkjent fagperson. Det innebærer at vi får dekket noe ved å ha vedkommende her, i form av opplæringspenger, samtidig som eleven får lønn av oss. Han får ett års lønn over lærlingperioden på to år, forklarer Bokerød.

Og røper at han på sikt ønsker seg to lærlinger som kan jobbe i tospann.

.

Teori vs. praksis

– De fleste praksisstudenter som har vært innom oss og sett hvordan vi jobber, sier de har lært mer om faget på de to ukene, enn på et helt skoleår. Den teoretiske grunnballasten du får på skolebenken er viktig, men hvordan vi faktisk jobber i praksis kan nok komme som et sjokk på noen, påpeker Nordic Media Lab-sjefen.

Etter kun få uker, kan den ferske lærlingen bekrefte nettopp dette:

– På skolen lærte jeg alle Adobe-programmene. Her må jeg lære Final Cut Pro, et videoredigeringsprogram utviklet av Apple. I tillegg lærer jeg hvordan man jobber i et mindre medieteam, og ser hvordan de jobber for å levere sitt beste under tidspress, forteller Buckholm.