VELLYKKET: 1. juni lanserte eSmart Systems sin revolusjonerende Connected Drone – med god hjelp fra Nordic Media Lab. Fra venstre: CEO i eSmart Systems Knut Johansen, 3D-utvikler i Nordic Media Lab Espen Wisur, Lafinto-sjef Eivind Wolff og produsent i Nordic Media Lab Trond-Atle Bokerød. (Foto: Stein Johnsen)

3D-artisten bak dronebilen:

Nordic Media Lab-gjengen hos Smart Innovation Norway sprengte grenser da de ble hyret inn for å hjelpe eSmart Systems med deres historiske Connected Drone.

Av Mari Kristine Buckholm, 15. august 2017

– Vi jobbet døgnet rundt for å bli ferdige i tide

Video : ThunderCloud by eSmart Systems – Ford, Lafinto, Bouvet, Telenor, Microsoft, Kongsberg, Olavstoppen

– Vi hadde faktisk en ganske stor rolle i prosjektet, sier 3D-utvikler i Nordic Media Lab og Smart Innovation Norway, Espen Wisur.

.

En unik idé

For ikke bare designet de den mye omtalte dronebilen og arrangerte den historiske lanseringen; Nordic Media Lab kom også opp med ideen til Game of Drones, den digitale generatoren som trener opp eSmart Systems’ kunstige intelligens til å kjenne igjen feil på strømnettet. Wisur forklarer:

– Problemstillingen de kom til oss med, var at de hadde for få bilder til å trene opp den kunstige intelligensen i dronene. De lurte på om vi kunne lage syntetiske bilder, altså datagenererte bilder.

Nordic Media Lab-gjengen tok utfordringen på strak arm, til tross for begrenset med tid.

– Vi så på hvordan vi kunne gjøre det på en enkel og rask måte. Først måtte vi gjøre noen tester for å sjekke om syntetiske bilder i det hele tatt kunne hjelpe deres treningsalgoritme til å gjenkjenne alle komponenter på en strømmast, forteller Wisur.

.

Vellykket testing

De kjørte så ut over tusen datagenererte bilder med den vanligste typen isolatorer.

– Da folkene hos eSmart kjørte disse gjennom sin treningsalgoritme, så de fort at det kunne supplere. Den kunstige intelligensen ble nå bedre til å kjenne igjen feil på ekte bilder.

Etter å ha videreutviklet prosessen, kunne datamaskinene til eSmart Systems tygge gjennom de tusen bildene i en fei – uten det ekstra menneskelige leddet.

– For å få optimalisert prosessen ytterligere, fikk vi ekte isolatorer sendt hit fra strømselskapene. Vi brukte en 3D-skanner til å skanne komponentene og brukte så disse objektene til å generere bildene. Det fungerte veldig bra, sier Wisur.

.

Fra timer til minutter

Men fortsatt skulle prosessen finjusteres enda litt mer, og Nordic media Lab kontaktet det islandske selskapet PuppIT.

– De er veldig dyktige med bruk at spillmotorer og kan generere tusenvis av bilder i minuttet. Å gjøre det på gamlemåten ville tatt timevis, forklarer 3D-utvikleren. Han legger til:

– Det unike er at vi kan simulere alle mulige slags vær- og lysforhold. Systemet kan dermed gjenkjenne like godt i sol, regn, tåke og mørke.

Wisur røper at teamet kontinuerlig jobber med å forbedre prosessen og gjøre kvaliteten på bildene enda bedre.

.

Dronebilen blir til

Men det stoppet ikke der. Nordic Media Lab fikk også et annet helt spesielt droneoppdrag fra eSmart Systems-sjefen før verdenslanseringen.

– Knut (Johansen, red. anm.) er en meget visjonær mann. Han påpekte at dronene må være i stand til å fly ut og identifisere feil på strømnettet så fort som mulig etter ekstremvær som forstyrrer infrastrukturen, og for eksempel telenett og 4G er nede, forteller Wisur.

Slik oppstod ideen om en mobil kommandosentral. En dronebil, rett og slett.  Konseptet fikk navnet Thundercloud.

– Det er en bil bestående av droner, styringssystemer og den kunstige intelligensen, som gjør at den kan dra ut i områder uten mobildekning eller noen form for kontakt med omverdenen. Bilen kan brukes til å gjøre analyser og mellomlagre disse. Så fort bilen får dekning, sendes den viktigste informasjonen tilbake og feilene blir identifisert mye raskere enn de ellers ville blitt, forklarer han.

.Jo

Råest i klassen

Men det var ikke en hvilken som helst bil Knut Johansen så for seg. Den skulle være råest i klassen, skille seg ut. Nok en gang skulle Nordic Media Labs kompetanse vise seg å komme godt med.

Nordic Media Lab brukte nettverket sitt og fikk med seg Ford Norge og bilombyggingsspesialisten Lafinto på laget. Han lagde så en 3D-modell av bilen, en Ford Ranger Wildtrack 2017.

– Vi ville lage en bil som fanger oppmerksomhet. En bil med et tøft uttrykk som får øyne etter seg. Og det får den. Bilen er en hevet pick-up i matt svart. Folk snur seg etter den på veien, sier Wisur.

Tida var i midlertid knapp. I april fikk Nordic Media Lab oppgaven, 1. juni skulle bilen presenteres for verden. I tillegg skulle de lage en film som viste hvordan bilen fungerer i praksis. Med andre ord skulle bilen designes, bestilles, bygges om og filmes på få uker.

.

Søvnløse netter

Gjengen jobbet på spreng for å bli ferdig i tide og hadde noen lange, søvnløse netter fram mot lanseringen. Men det gikk.

– Bilen ble mottatt akkurat som vi håpet. Vi siktet mot at hakene til samtlige i salen skulle falle i gulvet. Det føler jeg vi lyktes med, sier 3D-utvikleren og gliser.

Dronebilen har også fått mye oppmerksomhet internasjonalt, og 21. september lanseres Thundercloud USA Edition. Dette er en Ford F250, som er langt større enn den norske modellen, også designet av Nordic Media Lab.

(Sjekk ut den norske dronebilen i videoen under.)